Tuesday, October 7, 2008

Vi Menn-journalist testet og funnet "ustabil" av scientologene

Som rapportert av Vi Menn på Klikk.no:

Jeg får et ark med 200 spørsmål. Svaralternativene er ”ja”, ”vet ikke” (”usikker”) og ”nei”. Jeg får en stol og en pult, ikke langt fra portrettet av L. Ron Hubbard, scientologiens grunnlegger, og et arrangement av bord, duk og flatskjerm, som samlet sett ligner et alter.

Spørsmålene er forskjelligartede, her er noen: ”Går du gjennom jernbanetabeller, kataloger eller ordbøker bare for moro skyld?” ”Får du av og til muskelrykninger når det ikke er noen logisk årsak til det?” ”Havner du alltid i trøbbel?” ”Sitter du ofte og tenker på død, sykdom, smerte og sorg?” ”Spiser du langsomt?” ”Sover du godt?” ”Grubler du ofte over din egen underlegenhet?” ”Liker folk å være sammen med deg?”. ”Mener du at du har mange venner?”. ”Ville det kreve en avgjort anstrengelse fra din side å tenke over emnet selvmord?”

Jøye meg, tenker jeg og prøver å svare så sannferdig jeg kan. Jeg svarer på alle spørsmålene, tilkaller den unge damen og er meget spent på resultatet.

La oss ikke glemme hva målet med en slik test tatt hos scientologene er:


Vi Menn trykket forresten tidligere i høst en oversettelse av en artikkel fra den tyske frilans-journalisten Fredy Gareis som gikk inn som medlem hos Scientologi i Berlin.

No comments: